söndag 31 maj 2009

Bra start på sommaren

Jag har haft en riktigt bra start på sommaren. Hoppas att det håller i sig och att sommaren fortsätter som den började.
Jag hade en bra pluggvecka tillsammans med ett par olika klasskamrater under förra veckan. Jag skrev tentan ganska snabbt i fredags (3,5 timme istället för 5 som jag räknade med) och därefter en helt fantastisk fest på skolan på kvällen.
Drygt 500 pers och alla var lika lyckliga för att terminen var över och att ännu ett skolår gått. Lagom med fylla och riktigt hög feststämning och perfekt väder för en utomhusfest. Det är så gött och bara mingla med folk.
Ena barnet var hemma hos farfar och det andra nattade över hos en kompis. Det är så skönt att ha föräldrar i livet som man kan få lite stöd av emellanåt. :-)

Idag så var jag tvungen och städa efter sista tentatidens förfall av hemmet, men efter det så var det direkt ut på stranden o ligga i solen o njuta.

Tentan gick väl ungefär som väntat. Ännu ett gränsfall. Jag ville ju egentligen kunna känna mig säker på att ha fått ett tillräckligt bra resultat så att jag inte behövde vänta nervöst på svaret i tre veckor. Men konstigt nog så känns det lugnt oavsett hur det gått. (Fast det har nog gått bra om de är hyfsat schyssta med rättningen...)

Jag fick en kommentar (fråga) på ett tidigare inlägg.
"Hur gjorde du för att klara tentorna, dvs vad koncentrerade du dig framförallt på? Just att kunna sålla och lägga tid på "rätt" saker kan jag tycka är svårt i den informationsflod som råder inom det medicinska ämnet." Charlotte
Studieteknik och motivation.

Hmm... Det är väl inte så lätt och att svara på. Det handlar väl lite om hur man fungerar som person. Jag måste ha ganska mycket press på mig för att prestera som bäst. Förra året när jag läste dubbelt, så kunde jag inte slappna av på ett par tre månader men samtidigt hade jag ett mål framför mig som motiverade mig väldigt mycket.

Min taktik då, var att i början av kursen/utbildningsmomentet läsa igenom kursmål, föreläsningsschema, sidhänvisningar i litteraturen (om det fanns), ta fram gamla tentor och sitta på kvällarna och bara "bläddra" i kursboken. När jag säger "bläddra" så menar jag kolla på överskrifter, bilder o bildtexter och om det var något som jag tyckte var intressant så stannade jag lite extra vid det.
När jag tyckte att jag "bläddrat" tillräckligt, så övergick jag till att studera "hand-outs" och tentafrågor i detalj. Föreläsningsanteckningar klarar jag inte av att skriva själv (måste lyssna mycket uppmärksamt på föreläsningar för att få ut mesta möjliga), så därför var jag tvungen att förlita mig på andras anteckningar.
I början av delkursen läste jag mest själv. Kollade upp svar till tentafrågor. Första hand i "hand-outs" och om jag inte tyckte det räckte så letade jag upp svaret i litteraturen (som jag hyfsat lätt hittade svaren i efter att ha "bläddrat" en del i dom).

I slutet av kursen satt jag gärna i grupp. Vi jobbade med instuderingsfrågor och diskuterade svar på tentafrågor och så vidare. Jämförde deras anteckningar med mina svar. Det var inte förrän efter allt pratande och diskuterande som man började få grepp om kursen.
Jag är väldigt glad över att ha så trevliga och öppna klasskamrater. Det finns inte mycket tendens till konkurrens, eller "tjuvhållande" på något, hos någon i klassen.
Om jag varit duktig och fått känslan av att ha hunnit få grepp om området ett par dagar innan tentan, så kunde jag leta upp "extra sidokunskap" genom att läsa litteraturen igen fast lite mer ingående.

Den här gången under patologin var jag ju inte lika duktig. Det blev i stort sett bara gamla tentafrågor och nästan inte någon "runt-i-kring"-kunskap alls o då blev det ju som det blev...

Nu kommer resten av sommaren att fyllas av rättspykiatriforskning, polisforskning och lite jobb på ledningscentralen (hoppas tjänstledighetsansökan för augusti går igenom snart... börjar bli lite nervös...).

Ibland, så blir allt bara sådär jättebra!