onsdag 3 februari 2010

En resa, ett möte och ännu mer medicinföreläsning

Internmedicinföreläsningarna fortsätter. Njurmedicin, farmakologi, cardiologi, diabetes, stroke, osv. osv...

Det är första gången under utbildningen som vi kontinuerligt börjar klockan 8 istället för 9 och föreläsningarna pågår ända fram till kl. 16 (mot den vanliga tiden till lunch eller kanske till kl 15).

Det är ganska tungt att bara sitta och lyssna en hel dag på det sättet.


Jag märker fortfarande av att jag pressat mig hårt innan Jul. Jag hade hoppats att jag skulle kunnat återhämta mig på den här tiden, men... Ont i magen, sover oroligt, blir så trött att jag kan sova bara jag sätter mig ned och tar det lugnt en stund, svårt att hålla mig vaken på föreläsningar och så vidare...

Funderar på att ta en ledig dag imorgon och stanna hemma och sova hela dagen. Det har jag inte gjort på väldigt länge...


MÖTE OCH RESA
Igår var jag i Stockholm. Jag skulle på ett möte angående nationell examination av läkarprogrammen i Sverige. För tillfället finns det inte ett gemensamt sätt att mäta studenternas kunskaper och jämföra lärosätena i landet. Det har kommit ett förslag från Lund angående "progresstest" som jag skrivit om i föregående inlägg.
Du som läser på läkarprogrammet får gärna läsa och säga vad du tycker.
Det var ett mycket intressant och givande möte. Det var föreläsning med en av de personer som varit med och infört progresstest i Holland. Det var intensivt och det blev bitvis en hetsig diskussion.


Jag passade på att åka upp kvällen innan för att träffa en barndomskompis som bor där. Det känns riktigt tråkigt att det ska gå så lång tid mellan det att man träffas. Varken pengarna eller tiden finns just nu. Vi har hållt kontakten regelbundet sedan vi var typ 13-14 år. Han har alltid varit lite smått galen och rejält "dampig", och samtidigt sjukt rolig att umgås med och är en lojal vän. De senaste åren har han sansat sig och blivit riktigt "vuxen" (men bara om man jämför med honom själv från hur han var tidigare).

Vi hade en trevlig kväll med några glas vin, stark indisk mat och en massa snackande.

Jag har känt mig ganska nere av att ha mått dåligt och vara så trött, men det var riktigt kul att träffas och det fick mig faktiskt att känna mig bättre.

Det blir fortsatt föreläsningar även nästa vecka och därefter börjar klinikplacering på allmänmedicinsk avdelning i två veckor.

PROGRESSTEST (en nationell examinationsform?)

GRUNDUPPGIFTER OM PROVET

Testet skall genomföras 4 ggr/läsår och inkludera frågor från hela läkarutbildningens kunskapsområden.

Varje prov innehåller 200 frågor (items) och skall slutföras inom tre timmar.

Frågorna genereras av de enskilda fakulteterna på respektive universitet och lämnas över till ett universitetsgemensamt organ ("reviewboard") som lottar fram och granskar de frågorna som är aktuella för att ta med i proven. De för också en dialog med de som skrivit frågorna1.

  • Faculty -> itempool -> reviewboard -> test -> post test review -> testbank

Avsikten är att ca 1200 frågor/år skapas som över kommande år ackumuleras till en större frågepool att slumpa ut provfrågor ifrån.

För att få en rättvis fördelning över kunskaps/utbildningsområdena används en matris och en fast fördelning om: 1/3 preklin, 1/3 klin och 1/3 beteendevetenskap (konsultationskunskap, socialmedicin m.m.)

  • Matris: organsystem – disciplin (ex: respiration – farmaka; cardio – fysiologi o.s.v.)

Poängsättning:

  • 1 rätt = 1 poäng
  • inget svar = 0 poäng
  • felaktigt = 1/antal möjliga felaktiga svar i avdrag (5 svarsalternativ = 4 felaktiga -> ¼)

Poängsättningen normeras och räknar samman alla fyra test under läsåret. Poängnormeringen graderas in i: bra, godkänt och underkänt.

Exempel: godkänt - underkänt – godkänt – underkänt = underkänd;

underkänt – godkänt – underkänt – godkänt = godkänd (senaste resultat viktas högre)

Resultatet presenteras i tabellform med statistik och jämförelse med hela den övriga studentgruppen. För att det skall bli meningsfullt krävs det att varje student har tillgång till en egen mentor/lärare som kan diskutera igenom resultatet och svagheter som kan behöva förbättras. Studenterna har möjlighet att inkomma med klagomål på enskilda frågor till "reviewboard" som genomför en "post test review" (i snitt sållas 5 % av frågorna bort).

1Det skall finnas ett krav på fakulteten från "reviewboard" att kunna redovisa relevans för varje fråga (item) i förhållande till vad en läkare bör kunna, vilket är en förutsättning för att inte enbart enkla frågor på till exempel cellyte -proteiner och liknande (och i övrigt irrelevant kunskap för yrkesutövningen). [core curriculum]

Det skall fungera som komplement till övrig pedagogisk undervisning/examination (seminarier, temadagar, kursskrivningar, portfolio, PBL osv.).

Progresstestet är i första hand utarbetat för de skolor som använder PBL, men det finns inga hinder eller undersökningar som visar att det inte skulle fungera även för annan pedagogik.

FÖRVÄNTAD VINST/FÖRDEL

  • Ett mått på hur kunskapsutvecklingen hos studenter (både enskilda och gruppen) fortskrider genom utbildningens gång
  • Möjlighet att fånga upp studenter som sviktar i sin progress (kunskapsutveckling)
  • Ett statistiskt mått som hjälp vid jämförelser mellan olika fakulteters/universitets förmåga att lära studenter relevant kunskap
  • En ökad möjlighet till en samsyn i landet mellan vad som anses vara "kärnkunskap"
  • "Ökad möjlighet för studenter att överföras mellan utbildningsorter"
  • Vid ev. underkännande – konsekvens? Gå om ett år? -> Förlorad ersättning från CSN


FARHÅGOR/NACKDELAR

  • Testning begränsad till "faktoider" (säger inget om den högre konceptuella förståelsen)
  • Svårt att samarbeta mellan fakulteter/universitet och utarbeta koncensus kring frågornas relevans för vad en läkare skall kunna
  • Finns risk för att progresstest ersätter annan examination och får för stor tyngd i förhållande till annan examinationsform
  • En ökad examinationspress/-börda på studenterna
  • Ökad kostnad för universiteten
  • Vad är det "reella värdet" för studenten? (Vad säger testet egentligen om studentens färdigheter? Ex en smal kurs med få antal frågor kan missas kontinuerligt och ändå få godkänt på testet som helhet)