onsdag 9 september 2009

Konsultationskunskap

Början av veckan handlade om att ta olika status. Föreläsning om hjärta, lungor, buk, allmäntillstånd, neurostatus och så vidare.

Igår kände jag mig riktigt hängig, så jag orkade inte vara med på alla föreläsningar. Det som är riktigt jobbigt med denna kursen är att det mesta av den är obligatorisk. Det är förståeligt eftersom det är svårt att ta igen på annat sätt, men ändå. Nu känner jag mig dålig. Ont i kroppen, lite frossa, svettas, ont i halsen och rethosta. Man kan ju fundera på om det är svininfluensan jag fått...

Idag så hade vi vår första av sex dagars placering på vårdcentral. Obligatorisk närvaro. Jag hade ingen aning om hur min handledare skulle reagera på att jag uppvisade influensasymtom, men jag bestämde mig för att gå idag i alla fall.

Det var en riktigt bra dag. Handledaren var hur cool som helst. Hon hetsade inte upp sig över särskilt många saker och hade gott om självdistans. Hon bara föreslog att jag skulle proppa i mig några värktabletter och sprita händerna noga så var det bara o hänga på idag.
Dagen gick ut på att öva integrerad status och hålla inledande samtal (anamnes) med en patient samtidigt som vi blev inspelade på video.

Vi är fyra stycken i gruppen och vi hann med en patient var. Vi hade patienter med verkligen olika bekymmer och personligheter. En ung kvinna som nyligen fått barn och hade återkommande depression och kraftig PMS, en äldre dam med kraftig magkatarr (troligen orsakad av psykiska problem), en medelålders invandrarkvinna (med stora språksvårigheter utan tolk) som hade öroninflammation och en äldre man med reumatisk smärta och svårigheter att sova på natten.

På eftermiddagen gick vi igenom videofilmerna och granskade vad vi gjort bra och vad vi kunde gjort bättre. Kritiken som delades runt bland oss följde en specifikt utarbetad mall för att vara så konstruktiv som möjgligt.

Jag känner mig helt utpratad idag. Jag är vältränad i samtal och intervju, så det kändes skönt att dels få det bekräftat men att också att få lite goda råd från handledaren för att ytterligare förbättra.

Under de närmsta dagarna ska vi stegvis utöka anamnesen och statustagningen till att inkludera fler moment.
Hoppas att jag känner mig bättre snart, för det är rätt tungt att hålla igång en hel dag på det här sättet även om det inte är fysiskt krävande.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Anamnestagning är en konst utav dess like. Man blir aldrig färdig med den kunskapen, och även om man är bra kan man alltid bli bättre.

Tänker alltid på Salvadors Dali "lådor" när jag reflekterar över anamnes.

KrimDoc sa...

Det var en kul liknelse!
:)