söndag 28 december 2008

Polisjobb och studentekonomi

Idag jobbar jag en singeldag på ledningscentralen. Det är väldigt lugnt så jag hinner skriva några rader.

Det har varit stökigt inatt i hela landet tydligen. När jag kom på morgonen var det några kollegor som beklagade sig över hur mycket det var och göra. Det är ju som vanligt när många människor träffas och dricker sprit. Det är många som mår dåligt och inte förstår sitt eget bästa. Skönt och slippa en natt som denna.

Studentekonomi: Medicinstudentbloggen: Fribeloppet reformeras?
Skönt att de äntligen ska försöka ändra i CSN-djungeln. Inte tillräcklig förbättring enligt mig, men min situation är väl ganska specifik (eller inte?). Jag har inte tillräckligt med studiemedel kvar för att täcka hela läkarutbildningen och det är därför nödvändigt för mig att jobba extra. Hustrun pluggar också, så det är inte så fett med inkomst. Det är svårt o få pengarna o räcka till när man har två barn (även om man jobbar extra upp till inkomsttaket). Jag har bra inkomst och det är lätt för mig att komma upp i nivå med inkomsttaket. Jag är inte intresserad av att spara in på studielånet. Det är viktigare för mig att ha tillräckligt med pengar så att man slipper vända på varenda litet öre för att få ekonomin att gå ihop. Lånet får man väl återbetala när man jobbar heltid igen. Att ta bort inkomsttaket helt hade ju varit det bästa.

Träning och hälsa
Jag vägde in mig i förrgår. 97 kg vägde jag. Det var inte så illa som jag först trodde. Nu har jag tänkt mig att gå ned ända till 88 kg som jag tycker är en bättre vikt för mig. Jag har vägt mellan 92 o 95 kg under några år, men då hade jag ju mer muskler också förstås.
Igår tog jag första joggingrundan på snart 2 månader. Det var tungt, men ändå skönt. Rundan tog väl ca 30 min. Det gäller att jag inte överanstränger mig i början, så att jag undviker o skada mig eller blir sjuk.
Idag efter jobbet har jag planerat att styrketräna överkroppen. Vi har tillgång till ett hyfsat välinrett gym på polishuset så jag behöver inte ta mig iväg någon annanstans, vilket känns skönt. Det blir lite smidigare på så sätt.

Inga kommentarer: