lördag 3 januari 2009

Magsjuka och jobbdilemman...

Inatt blev dottern magsjuk. Själv har jag haft ångest inför att få magsjukan alltsedan mellanstadiet efter en natt utan slut med magkramper o svimningsattacker. De gånger som jag blivit sjuk som vuxen har inte varit så besvärliga, men jag har alltid tyckt det varit äckligt och obehagligt att kräkas. Det jobbigaste av allt är att ha folk i omgivningen som är magsjuka och sedan bara vänta och se om man själv blivit smittad.
Det sätt som jag hanterar det på är att jag tar hand om barnen när de är magsjuka och ser till att de har det så bra som möjligt (trots omständigheterna). Dottern hade inte så svår attack inatt, men hon är så lång och smal så hon får lätt blodtrycksfall. Då hon nu på morgonen skulle gå och kissa, så hörde jag henne ropa på mig. Hon sa "det är något som är fel". Jag kollade på henne och såg hur benen började ge med sig på henne. Utan vidare förvarning faller hon ihop som en lealös säck i armarna på mig. Jag lyfter in henne i badrummet och lägger henne försiktigt på golvet. Det tar några sekunder innan hon kvicknar till igen. Hon blev alldeles grå i ansiktet och ganska ledsen. Stackars min lilla flicka!

Förutom att jag bekymrar mig för mig själv angående magsjuka, så ska jag ju jobba inatt också. Det tycker jag kan ställa en inför ett dilemma. Vi vet ju alla hur smittsamt calici är, så sannolikheten att jag skulle vara smittad är ju hög även om det inte är helt säkert. Konsekvenserna för om jag skulle gå till mitt jobb är ju inte så allvarliga. Visst om det kommer helt plötsligt över mig och jag inte hinner lämna jobbet innan jag mår riktigt dåligt, så kanske jag smittar någon kollega. Personalsituationen är så ansträngd redan så att den skulle inte bli bättre av att jag kommer dit sjuk. Jag tänker mig att det är annorlunda inom sjukvården. Där riskerar man ju att smitta patienter också om man råkar vara det minsta slarvig med hygienen.
I en situation som denna, ska man då ringa jobbet i god tid före så att de kan fylla luckan med annan personal eller ska man gå till jobbet ändå?

Hur skulle ni göra?

Jag kommer chansa och gå till jobbet inatt i alla fall.

Inga kommentarer: