söndag 29 november 2009

Tröttsamt

Ett kroniskt tillstånd av trötthet har lägrat sig hos mig. Det strömmar en enorm mängd upplevelser genom mitt huvud som jag inte hinner reflektera nämnvärt över. God planering och struktur behövs för att nödvändig tid inte skall gå till spillo. All tid planeras enligt en strikt plan med mycket lite utrymme för förseningar eller annat strul. Ofta blir det så att om något inte funkar som tänkt, så är det den lilla nödvändiga vilostunden som går bort.
En månad kvar innan livet kan gå tillbaka till ett tillstånd av lite mer överkomlig press.


Infektionsmedicin (TBC)
Under veckan som gått kände jag av att jag inte varit på några av de gruppdiskussioner och seminarier som visserligen inte varit obligatoriska, men tydligen väldigt nyttiga för en större förståelse.

I slutet av veckan hade vi en temadag om TBC som var oväntat givande. Jag har inte tidigare varit inläst på TB och inte förstått omfattningen på det hot som det egentligen innebär för de fattiga i världen. Den var uppdelad i en biomedicinsk beskrivning, en epidemiologisk del och om den klinisk handläggningen av TB. Den är egentligen inte särskilt smittsam, men har trots det en enorm spridning (ca 2 miljarder infekterade). Fattiga, undernärda, HIV-smittade och immunsvaga människor drabbas hårdast i sjukdomsförloppet.
Bakterien som kan ligga vilande i människokroppen i nästan en hel livstid och utvecklar tydligen väldigt lätt resistens mot antibiotika.
En av föreläsarna sa att man funnit totalresistenta stammar i Kina som ställer till stora problem där.
Än så länge är inte hotet särskilt stort i Sverige, men de resistenta stammarna sprider sig och förs vidare med latenta bärare.


Ordningspolisjobb
Igår var en ganska normal dag. Så som jag minns att de var när jag jobbade innan jag började på ledningscentralen. En nykterhetskontroll, två snatterier, fotpatrull på en av de större köpcentren i stan, ett falskt överfallslarm och en transport av en intagen för LVM (Lagen om Vård av Missbrukare). Inget uppseendeväckande, men på det hela en ganska trevlig dag.

Det har inte riktigt dragit igång än, men så snart julhandeln är igång så ökar antalet snattare till tre gånger så många mot normalt. Det är otroligt att man låter så stora resurser gå åt till en sådan enkel grej som snatteri om man jämför med parkeringsärenden eller tjuvåkning på buss. Det hade underlättat ganska mycket om butikskontrollanterna kunde skriva en anmälan eller böteslapp själva istället för att alltid behöva kalla in polisen. Vissa fall är väl självklart som vid minderåriga eller de som vägrar medverka. Samhällskostnaden för handläggningen av ett snatteri (säg runt 100 kr) är ca 1000 kr. Två polisers timlön plus åklagartid är inte billig. Men detta har varit upp länge bland chefer och det verkar inte som om man kan hitta någon enkel lösning som är säker för alla (man vill ju inte att någon ska få betala böter som inte begått brottet).

Inga kommentarer: