tisdag 1 december 2009

Skön sömn och forskning

I helgen jobbade jag dagspass både lördag och söndag. De var bägge väldigt lugna med ganska lite att göra. Men jag jobbade också natten mot måndagen med en hel del att göra som olovliga körningar, narkotikabrott, inbrott med mera.
På måndag förmiddagen var det föreläsningar jag fått rekommenderat att gå på för att de skulle vara bra, så jag valde att gå direkt från jobbet till skolan. Det var länge sedan jag inte sov direkt efter ett nattpass. Det gick förvånansvärt bra trots allt. Jag somnade bara till lite emellanåt när föreläsningstakten gick ned. Och det var faktiskt en bra föreläsning och jag är glad att jag gick trots att jag var så trött.

När jag kom hem sov jag först 5 timmar och sedan gick jag och lade mig och sov 12 timmar till över natten. Det var riktigt gött och få de 17 timmarna, men jag känner mig otroligt nog fortfarande trött. Nu blir det inte mer jobb förrän på lördag i alla fall.
På torsdag blir det lab och på fredag seminarium, så det är en del obligatoriska moment i skolan denna veckan istället...


Forskning
Idag var första dagen på länge som jag ägnat en tanke åt forskningen. Vi hade först ett forskargruppmöte som inte var särskilt givande och jag kände att det kanske hade varit bättre spenderad tid om jag pluggat infektion istället... men jag fick leda en diskussion kring begreppet aggressivitet.
Gruppen består av lite olika "kunskapsdomäner". Vi har psykologer/beteendevetare, statistiker, juridikfilosof, professor i teoretisk filosofi, psykiatriker med flera som gör att alla kan göra sina egna små intressanta inlägg från sin egen synvinkel.

Aggressivitet:
- Det saknas en gemensam klar definition för aggression. Den varierar något beroende på vetenskapsdisciplin.
"aggression
(latin aggre´ssio 'angrepp', 'anfall', av aggre´dior 'angripa', 'anfalla'):
- inom
biologin de olika beteenden varmed en individ eller grupp av individer med våld eller hot om våld förhindrar eller försöker förhindra att en annan individ eller grupp av individer får möjlighet att utnyttja en viss, av båda parter eftertraktad resurs som inte räcker åt båda. Konflikten kan gälla t.ex. sexualpartner, föda, revir eller boplats eller kan vara en uppgörelse om status. Aggressiva beteenden kan bestå av synliga, akustiska, kemiska eller andra signaler, som ofta är starkt ritualiserade. [NE]
- i psykologin: beteende eller reaktion som har till syfte att tillfoga en annan individ (eller "individersättning") skada eller obehag. [NE]
- De center i hjärnan som aktiveras vid aggressivt beteende ligger i mycket nära anslutning till belöningssystemen. Man har visat att aggressivt beteende ger en tillfresställelse/belöning.
- Det fyrningsmönster och singalsystem som aktiveras vid rädsla är mycket lik den som aktiveras vid aggressivt beteende.
- Människors aggressivitet kan delas in i emotionell (het) aggressivitet och instrumentell aggressivitet. Instrumentell aggressivitet saknar emotionell komponent (föregående provokation) och är bara ett sätt att uppnå något eftertraktat som t.ex. status i socialt sammanhang.

Ondska
- önskan att orsaka sina medmänniskor (andligt) lidande. [NE]
Det är svårt att inom psykiatrin tala om begreppet ondska. De flesta av oss i gruppen är av åsikten att, för att något skall klassas som ondska, behöver personen ha en klar avsikt att åsamka lidande (intentionalitet), förstå att det orsakar smärta/lidande (insikt) och kunnat handlat på ett annat alternativt sätt (kontroll/förmåga). Dessa är var och en svåra begrepp att reda ut och förklara på ett djupare filosofiskt plan vad de egentligen innebär. De som hamnar inom psykiatrin har alla svårigheter med antingen sin verklighetsuppfattning eller att kontrollera sitt beteende. Därför kan man egentligen inte kalla dessa människors handlingar för onda.

1 kommentar:

Toma sa...

hehe
bebisen söver så söt!