onsdag 19 maj 2010

Ze finale...

Terminen lider mot sitt slut.
Denna vecka har handlat om gastro. IBS, IBD, ulcus, esofagit, proktit, M Crohn, steatos, cirrhos, hepatiter o.s.v...

Det har varit ett riktigt bra upplägg, men det känns att det är slutet av terminen och motivationen att plugga är väl inte på topp direkt.
Det har varit patientfall som vi utgått ifrån för att lära oss området med ett par teoretiska genomgångar av patologi, anamnes/diagnos och behandling av de vanligaste åkommorna. Det hade känts som ett jättebra kursmoment om det inte vore för att sommaren snart är här.

Förr-förra veckan sålde jag min älskade moped för att vi behövde pengarna och har därför börjat cykla allt mer. Det är bra för motionen, men svettigt när man är en tidsoptimist som jag är.
Dessutom är jag inte så erfaren cyklist och råkade ut för en olycka förra veckan. Jag har fallit illa tidigare både på cykel och på moped, men alltid klarat mig med tanke på omständigheterna väldigt bra.
I torsdags cyklade jag och barnen upp på stan för att gå på bio (Iron Man 2) och plötsligt klev några fotgängare ut i cykelbanan och jag hade bara min vänsterhand på styret som jag reflexmässigt bromsade med. Det blev inget bra. Framhjulet vek sig och jag voltade framåt. Jisses vilken störtdykning det blev! Jag rullade framåt över styret och kände inte förrän en stund senare att jag slagit i axeln rätt hårt.
Under veckan som gått har jag haft riktigt ont i muskelfästena runt axelleden. Det känns rätt trist eftersom jag precis kommit igång med styrketräningen. Det har fått bli mycket löpning och underkroppsträning istället.

Jag jobbade två dagspass i helgen. Lördagen var hyfsat lugn med rätt lite o göra. Söndagen bjöd på en udda överraskning. Det var en 19-årig tjej som blivit omhändertagen enligt LVU o dom är alltid bråttom att få till det nya boendet. Hon skulle köras med hjälp av polisen 30 mil bort. Vanligtvis så brukar transporterna delas upp mellan länen (transporten gick genom tre län), men denna gången var det inte som det brukar och vi fick köra 25 mil innan någon tog över. Min mamma bor ganska nära den plats som vi hade överlämnandet på, så jag och kollegan åkte hem till henne och käkade lunch innan vi åkte hem. Ett helt arbetspass (nästan) gick åt att skjutsa henne. Det blir ganska dyr transporttjänst för skattebetalarna... Jag har inget emot att göra det eftersom det är ett enkelt jobb (lite tråkigt kanske), men jag anser inte att det är rätt sätt att använda polisresurser.

Imorgon är det fest på skolan som arrangeras av kåren. Det är en fest som tidigare år har varit så tokbra. Men då har den varit på den sista fredagen på terminen och i år är det ju på en torsdag näst sista veckan, så vi får väl se om de lyckas få fram samma feststämning som tidigare.

Inga kommentarer: