tisdag 4 november 2008

Övning på att vara läkare...

Idag var jag på besök på vårdcentral. Det ingår i utbildningen att besöka vårdcentral för att träffa patienter och se hur sjukvårdsapparaten fungerar. Handledaren vid vårdcentralen som tar hand om mig och min grupp är riktigt trevlig och sympatisk. Hon gick igenom de vanligaste formerna av status som läkare tar på patienter. Man behöver lära sig att hantera läkarens olika verktyg som stetoskop, lampa och spatel. :)
Det är inte det svåraste man gör som läkare, men det är skönt och få känna lite på det. Leka lite och göra misstagen på klasskamraterna istället för patienterna...
Först fick vi lyssna lite på hjärtat och lära oss om var och hur stetoskopet ska placeras. Det krävs en hel del övning för att kunna urskilja olika klaffljud eller avvikelser i hjärtat. Kände efter pulsar i handled, hals, ankel och fot. Därefter lyssnade vi på lungorna. Kollade i mun och hals. Tittade i öronen och till sist använde vi "doppler" för att undersöka pulsationer i foten.

De här besöken är obligatoriska och inte något som jag kunde göra samtidigt som jag läste dubbelt i våras, så därför får jag göra dem nu. Jag ska jobba i natt igen, så även om jag är väldigt trött nu så känns det skönt att träffa klasskamraterna igen och "känna lite" på skolan igen. :)

Inga kommentarer: