lördag 8 november 2008

Skön myskväll och jobbigt dagspass.

Det var en härlig kväll igår med familjen. Först lite städning av hemmet och därefter en mumsig Tacogratäng. Gick i säng tidigt efter att ha kollat på Hancock med barnen.

Det var riktigt tungt och gå upp kl. 06.10 idag även fast jag gick o la mig tidigt. Efter det har jag varit trött i stort sett hela dan. Tyvärr fick det lite efterverkningar på min service. Det ringer människor ibland som har väldigt enkla och lågprioriterade ärenden som ställer höga krav på att polisen ska agera. Idag hade jag 3 sådana samtal som irriterade mig mer än vanligt (kanske för att jag var trött och att jag förväntade mig mer av de som ringde).
1 (tidigt på morgonen): En man som presenterade sig och sa att han ringt kvällen innan om en felparkerad bil som stod till hinders vid en brandgata på hans gård. Han undrade varför polisen inte kommit och åtgärdat problemet? Jag förklarade så gott jag kunde att vi (polisen) inte ansvarar för parkeringsärenden annat än om bilen står uppenbart trafikfarligt eller till hinders för trafikflödet (vilket var bedömningen att inte denna bilen gjorde). Jag försökte också hänvisa honom till bostadsrättsföreningen. Men det sa han att han redan gjort och att de inte hade någon service från något väktarbolag och sa att det var polisens jobb och lösa detta. Då sa jag att jag inte tänkte skicka någon polisbil på det här ("skitärendet", men det sa jag inte förstås...). Då kom en oväntad fråga. "Varför är det inte någon som ringt mig då och berättat att ni inte skulle göra något". ??? Öhh, ja det kan väl bero på att det är ganska mycket och göra på helgnätter, sa jag. Då sa han ännu mer till min förvåning att "det hade ni inte alls det, för jag jobbar på XXX och hörde på radion att ni bara hade två jobb inatt" och sen la han på.
OK! Jag borde ju ha förståelse för att han inte kan veta att det är stor skillnad mellan att sitta i en polisbil och att sitta på ledningscentralen. Jag borde också ha förståelse för att i alla fall han tycker att det är viktigt och att han upplever det som om jag negligerar honom. MEN, va fan! Det gick inte idag. I början verkade han som en vettig person som man kunde prata med så att han fårstår, men det slutade vädigt frustrerande.
2: Totalt sett var det inte så mycket o göra idag, men det kom "stötvis" med mycket samtal. Det gjorde att jag tog ett 112-samtal fått ligga i drygt en minut (ska besvaras inom 17 sek). Mannen som ringde började med o säga "Ja, nu var det så dags o svara". Jag försökte hålla mig lugn o svarade "visst... du ringer på hundratolv, vad är det som händer". Han sa "ni tog lång tid på er att svara". Jag sa, "tala om vad som händer eller så avslutar jag samtalet" (det var fler samtal i kö). Då började han lite slött "öhh, jo. Det är så att...", och då råkade samtalet brytas... He, he... Ooops! Det var faktist inte mitt fel. Jag vet inte vad som hände, men jag undrar vad han tänkte...
3: En man berättade att två av hans grannar tvättade bilen med avfettningsmedel. Det är ju inte tillåtet, men inte särskilt prioriterat. Alla patrullerna var upptagna i det området och det var ju knappast någon idé med och skicka en bil senare för då hade de ju troligen tvättat färdigt sina bilar. Jag frågade honom om han hade sagt till dem att inte göra så och då sa han "nä, de blir så tjuriga då". Ok, sa jag, men jag skickar inte någon polisbil till dig för detta och så avslutades samtalet. Jag var nog kanske lite mer brysk i tonen än vad jag hade varit i vanliga fall, men det var så många saker som frustrerade mig idag.
Då var det riktigt skönt med en intensiv joggingrunda efter jobbet!

1 kommentar:

Dr. Jollan sa...

Haha, jättekul läsning, "frustration" :D

Kul att få lite inblick i polisjobbet när man själv inte har nån aning!