onsdag 17 december 2008

Granskning av läkarstudenter?

Igår var en dag fylld av filosofi. Först föreläsning om Wittgenstein och hans senare skrifter och senare på eftermiddagen den sista föreläsningen i logik innan tentan på lördag.
På eftermiddagen var jag med på forskningsgruppens veckomöte. Det var trevligt för nu känns det som om jag börjar få grepp om hur gruppen arbetar och fungerar. Dessutom uppstod lättsamma och roliga diskussioner bl.a. kring risk, riskfaktorer, riskbedömning och hur man hanterar risker.
På kvällen efter det att jag kom hem från mötet (typ halv åtta) bakade jag en tryffeltårta som jag ska bjuda chefen och turlaget på som plåster på såren för att jag strulat så med arbetstiderna den sista tiden. De brukar uppskatta mina tårtor, så jag får hoppas att de gör det idag också!
Min deltidstjänst började igår, så jag slapp och jobba natten inatt. Såå, skönt!! :)

Idag så läste jag om läkaren som dömdes för våldtäkt och misshandel av sin son under tiden som han läste till läkare och därefter läste färdigt och praktiserar idag i västsverige. Det har ju skett några uppmärksammade fall kring olämpliga läkarstudenter som t.ex. mördaren på KI. Polishögskolan räknas ju inte in i universitetssfären och lyder istället in under RPS och har därför möjlighet att tillämpa andra regler och kontrollsystem på sina studenter. Där tillämpas t.ex. lämplighetsprövning/särskild granskning, vilket innebär att studieledningen håller 'ett extra öga' på den student som aktualiserats i något sammanhang. Detta systemet är inte särskilt objektivt och heller inte så mycket effektivare än något annat. Det visar ju bl.a. de uppmärksammade fallen av polisstudenter som begått vapenbrott, misshandel, prostituerat sig "för att få extra inkomst" osv. Men där har de i alla fall möjlighet att peka på de etiska eller moraliska brott som en student kan ha gjort och därefter avskilja från utbildnigen.
Detta är något som även bör tillämpas på läkarutbildninen, vilket de två exemplen ovan så tydligt visar.

Ikväll är det jobb igen, men först ska jag plugga en massa logik och läsa om stamceller m.m. Phew! Just nu känns det som om jag tagit mig lite vatten över huvudet... Hoppas jag orkar med de sista dagarna innan juluppehållet.

1 kommentar:

Dr. Jollan sa...

du är duktig som hinner med så mycket! själv har jag tagit tidigare jullov, kände mig så matt efter omtentan förra onsdagen...
har hittills inte gjort många knop på utvecklingsbiologin :(