måndag 15 december 2008

Helgaktiviteter

Efter ännu en mycket intressant dag, så åkte jag med tåget hem och jobbade på fredag kvällen. Ovanligt lugnt faktiskt för och vara kvällen innan Lucia. Ännu lugnare idag. Jag hade snarare förväntat mig hysterisk rush med rattfyllon, trafikolyckor och misshandlar. Skönt att juletiden också kan innebära att folk tar det lugnt istället. :)

På lördags eftermiddagen lyssnade jag på dottern som sjöng i kyrkokören. Hon är väldigt talangfull, men också ganska "up-tight". Hon skäms väldans mycket om det är någon i kören som sjunger fel eller falskt.
I övrigt var lördagen lugn och skön. Hustrun var hos barndomsvän på födelsedagsfest och dottern nattade över hos kompis, så då var det bara sonen och jag hemma. Vi åt en massa godis, kakor, julmust och kollade på Harry Potter på tv:n.

Söndagen ägnades hela dagen åt att städa, vilket verkligen behövdes. Papper, brev, skräp överallt och dammråttor som var riktigt feta o sprang runt hörnen. Blä! Jag har alltid behövt lite extra motivation för att göra sådant som jag tycker är tråkigt och igår skulle vi få besök av en klasskompis till hustrun och hennes pojkvän. Och då måste det ju vara städat! :)

Först grundade jag med ett par öl tillsammans med en kompis på en av mina favoritpubar innan klasskompisen skulle komma.
Eftersom jag städade lägenheten så tog hustrun ansvaret för maten. Det blev först "Isad hjortronglögg med mördegsinbakad ädelsost som rullats i pepparkakssmulor". Glöggen var mumsig, men jag var lite mer skeptisk till den mördegsinbakade ädelosten. Till efterrätt hade jag gjort Créme Brulé som blev extremt god. (Jag älskar godis och efterrätter). Efter all mat, vin, öl, chips och choklad hade jag svårt och sova för att jag mådde så illa.
He, he... "som man bäddar får man ligga" heter det väl...

Jag jobbade under dagen idag med. Deltidstjänsten startar imorgon. Det var en viktig föreläsning idag som jag inte ville missa, så det blev nästan pinsamt när jag frågade chefen igen om jag kunde ta ledigt ett par timmar för att gå på den. Jag har bytt pass, sökt semester, varit sjukskriven och så vidare... I alla fall så gick det faktiskt bra idag ändå. Vi var 'gott om folk' idag plus att det var väldigt lugnt (vilket man egentligen aldrig kan vara säker på eftersom i nästa stund kan en särskild händelse dra igång), så det gick bra idag också. :)

Idag hade vi genomgång av Drosophila Melanogaster (fruktflugan) och dess utvecklingssteg. Framförallt handlade det om utvecklingen, men också om dess fördelar vid t.ex. genforskning.

Oj, vad trötta alla var idag. Engagemanget i lektionen var inte som jag upplevt att den varit tidigare. Jag var riktigt trött själv också efter nattens dåliga sömn, så det kändes verkligen att det bara är några dagar kvar till jullovet.

Innan lektionen var slut, så var jag tvungen o åka tillbaka till jobbet försöka hålla mig vaken till avlösningen kom kl 15.30.

Än är inte dagen slut. Nu ska jag plugga logik och läsa instuderingsartiklar kring genetik/stamceller under kvällen.
Logiktentan är på lördag och jag har inte hunnit öva tillräckligt. Jag gillar och plugga under press, men hatar och vara ute i 11:e timmen...

Dottern sitter brevid o pysslar medans jag bloggar. Hon har gjort figurer av det röda vaxet som sitter runt julosten.
:)

Inga kommentarer: