söndag 21 december 2008

Lycka över jullov och hopp om förbättrad hälsa

Idag är jag glad! Först och främst så är det pga. att mitt jullov startar nu. Den enda inbokade tiden den närmsta tiden är handledarmöte imorgon, annars är jag ledig i en hel vecka. Det ska bli så skönt att äntligen styra över min egen tid igen. Även om jag har lov så innebär det i och för sig inte att jag är sysslolös.
Andra anledningen till att jag är så glad idag är att jag klarade av kompetensskjutningen för mitt tjänstevapen under morgonen. Det hade blivit väldigt jobbigt om jag inte fått det gjort idag. Det har skjutits fram så många gånger nu så jag höll på och bli sjukt trött på att personalsituationen inte tillåter någon annan verksamhet än just driften av kärnverksamheten.

Förbättra hälsan
Jag har skött mig väldigt illa under hösten. Bara ätit en massa skräp. Godis i mängder, gräddsåser och snabbmat. Jag mår dåligt och har blivit fetare än jag någonsin varit tidigare. Nu får det vara slut på det!
Jag har slagit ett vad med dottern som jag bara måste hålla. Jag ska gå ner minst 5 kg och bli så vältränad som jag var för ca 1½ år sedan, annars är jag tvungen och hålla hennes rum städat de följande 3 månaderna efter april. Det får bara inte hända!! :-)
Jag behöver inte ha särskilt mycket disciplin för att plugga. Det faller sig liksom naturligt för att jag tycker det är så spännande och intressant, men det har blivit allt svårare att ta han om mig själv och hälsan. Tidigare tyckte jag inte att det var så jobbigt att sticka ut o springa eller ta ett styrkepass, men nu är motståndet stort.
Största utmaningen när man ska få ordning på sitt liv igen är att hitta ett schema som funkar. Man ska inte vara för hård, men heller inte för soft för då får man ju ingen effekt Jag måste ha rutiner som funkar för att inte tappa motivationen. För varje missat träningspass eller genomgången godisfrossa blir det svårare att hitta motivationen igen.

På annandagen så ska jag sätta igång. Jag behöver några dagar för att ladda upp och för att sätta upp ett bra schema med regler som tillräckligt flexibla för att kunna genomföra. Jag älskar mat och olika smakupplevelser, så det blir ytterligare en utmaning att fixa nyårsafton med god mat utan massa fett.

Någon som ska hänga på?

Jag är så trött så att jag känner mig ungefär lika smart som Homer Simpson just nu.

Nu ska försöka förmå mig att laga lite middag. Kyckling och ris blir det idag...



Anna Ternheim

1 kommentar:

Jollan sa...

åh ja det är jobbigt att få in träningsrutin om man inte kan ha fasta tider. jag är glad för volleybollen för då e det alltid två kvällar i veckan och oftast en match på helgen. all träning utöver det blir bonus :)
fast det är segt att komma igång efter att man varit sjuk.