söndag 22 februari 2009

Studentutbyte?

Jag har länge funderat på hur det skulle vara med studentutbyte. Jag älskar och resa. Nya upplevelser, nya människor och annorlunda miljö. Jag undrar bara om det kanske är för omständligt och påfrestande att läsa medicin utomlands?

Är det någon av er som har någon erfarenhet från att plugga utomlands eller har varit med i studentutbyte?

Jag har redan tagit kontakt med universitets studentutbytes-koordinator för och kolla upp möjligheterna för utbyte. Jag vet att de flesta brukar åka iväg under den näst sista terminen för att göra utbytet under "fördjupningsarbetet", men jag hade hoppats på att få kunna göra det lite tidigare. Typ under medicin- eller kirurgikursen.
Jag skulle vilja åka iväg lite längre än bara en månad också. Det verkar lite "fjuttigt" med bara ett par veckor. Om man verkligen ska lära sig något om den plats och kultur man åker till behövs lite längre tid tror jag (om man orkar med det dvs.).
Jag hade egentligen hoppats på att få komma till USA eller Australien, men de har tydligen alltför annorlunda utbildningssystem så att det får bli efter examen eller i samband med något forskningsprojekt. :)

Har ni hört om någon som varit på studentutbyte eller själv har erfarenheter får ni gärna skriva något om det. Ni kanske har tips på någon som har bloggat om eller håller på och bloggar om utbytesstudier?

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag har inga personliga erfarenheter men däremot ambitioner. När jag är klar med läkarstudierna (och även disputerat) har jag en långt gången tanke att packa ihop familjen och dra till Nya Zeeland (alt. Australien) för möjligheten att forska och förhoppningsvis även jobba lite kliniskt under minst ett år.

Jag älskar Nya Zeeland till förbannelse. Mitt andra hem I tell you.

KrimDoc sa...

Ja, Nya Zeeland vill jag också till!!
Så då har du redan varit där tidigare?

Egentligen tycker jag om att resa i allmänhet, så det blir väl förhoppningsvis en jorden-runt-resa så småningom, men det hade varit kul att vara med på studentutbyte också...
Vi får väl se.