onsdag 21 oktober 2009

Skön träning och ett litet besked

Jag hade sovmorgon och en labsession till idag. Jag fick lämna lite av mitt blod igår och idag kollade vi på tre olika sekvenser av fagocytos.
I den första låg hemofilus influense utan kapsel [Hi] (gott om fagocytos).
I den andra hemofilus influense b med kapsel [Hib] (väldigt lite facocytos).
I den tredje låg Hib plus antikroppar. I den hade bakterierna agglutinerats (klumpats ihop av antikropparna) och fagocyterats något bättre än provet utan antikroppar.

Det var länge sedan jag satt och glodde ner i ett mikroskop (sist var 1½ år sedan på histologikursen) och det var sjukt vad snurrig jag blev. Antingen är jag inte lämpad för att kolla i mikroskop eller så är jag väl kanske bara otränad. ;-)

Har haft ett skönt träningspass idag också. Jag tränar på Friskis och testade "Indoor Walking" tillsammans med hustrun. Det var riktigt gött! Tung technogung första halvtimmen drev på bra. Sista kvarten hade lite mesig musik... Av flera skäl så har det varit lite dåligt med träning de senaste veckorna, så det var ett väldigt bra uppstartspass.

När jag kom hem från träningen hörde jag av mig till mitt yttre befäl som var på väg till jobbet för att jobba natt. Jag frågade om han hört något och han sa bara att han fått besked från chefen att beslutet ligger kvar på att jag ska stanna på listan. Gött! Hoppas beslutet inte ändras...
Jag frågade om det hade varit något snack på listan om vad som hänt, men det påstod han att det inte varit. Han sa också att det inte var alla som var helt insatta i omständigheterna för att det varit lediga o så, men att det varit någon/några som ringt och pratat med "Filippa".

Jag ville göra honom beredd på att jag skulle ta upp saken med de andra, så jag sa rent ut att jag skulle ta upp saken imorgon för att skapa ett öppet klimat.Det verkade som om han menade det när han sa att han tyckte det vore bra. Han hade själv inte tagit upp det med de andra än och jag hörde igen hur jobbigt han tycker detta är (vilket jag också tycker som ni kanske förstår).

Imorgon ska jag först avsluta labben på eftermiddagen och sedan ska jag jobba kväll.
Till utsättningen tänkte jag ta upp saken inför allihop och så får jag se hur de reagerar...
Det kommer bli besvärligt om någon eller några ger mig skulden för att "Filippa" väljer att inte komma tillbaka till dem eller om jag inte får gehör för att få berätta min version av vad jag upplevt har hänt. Om de vägrar lyssna får hennes version stå oemotsagd och då känner jag nog att ingenting är löst än...

Jag kan faktiskt mötas med lite skepsis och oförståelse om jag berättar delar av vad som hänt mig (jag kan inte berätta detta på det sättet som jag har gjort här på bloggen).
Ibland får jag känslan av att även de som jag känner väl (men kanske inte så länge) tänker -"undrar vad han gjort".
De märker väl också hur starkt det påverkar mig. Jag har nog inte varit lika öppen och pratsam som jag kanske kan vara ibland. Enbart det faktum att jag blir så starkt påverkad gör också att andra blir fundersamma. De vet inte om att de gör det och detta är väl en väldigt mänsklig reaktion, men det gör det tyvärr inte lättare för mig...

Om det är någon av er som är nyfiken på hur det hela gått, så ska jag försöka skriva lite efter jobbet imorgon. Det blir nog ganska sent...

Imogen Heap: Headlock
spotify:track:4DQx83WALp1UWDPgvTh1M4

Inga kommentarer: