måndag 19 oktober 2009

Träff med chefen

Hade möte med en av cheferna i morse. Han är bra. Har sunda värderingar och är rak i det han säger. De andra tjejen ("Filippa") som talat illa om mig till andra och var uppe hos cheferna i förra veckan hade inte talat med honom som jag pratade med i morse. De andra två mellancheferna var bägge borta idag.

Då jag förklarade för honom vad Filippa sa till de andra cheferna i förra veckan om att hon skulle sluta som polis om jag skulle vara kvar på det turlag som hon har som "sitt turlag". Han blev helt frågande. Han bad mig förklara en gång till och frågade vad jag ville. Jag berättade att det egentligen inte spelade mig någon roll ifall de valde att låta mig byta turlag, men att jag var öppen för att försöka lösa konflikten (se tidigare inlägg). Dessutom sa jag att jag ville ha ett snabbt beslut.

Antingen så ska de flytta på mig och då vill jag konfrontera de andra på turlaget om situationen och i alla fall erbjuda dem möjligheten att fråga mig om det som de kanske undrar över. Eller så låter de mig vara kvar på turlaget, men då vill jag att cheferna kommer med och förklarar sitt beslut att låta mig gå kvar. Dels för att förhindra att det är jag som får skulden för att Filippa inte kommer tillbaka till turlaget och för att involvera cheferna lite mer i konflikten. Det är förvånansvärt hur fega de flesta chefer är på att ta tag i konflikter...

När jag berättat mina villkor gick vi ned till personalplanerarna. De var ju de som varit lite sura för att jag ställde till med en massa bekymmer för att jag går deltid, men som jag charmade med godis och en ursäktande lapp.
Då hände något som jag inte väntat mig. Den ena av dem som tidigare verkat mest besvärad över mina påhittiga lösningar, var den som reagerade starkast på Filippas tilltag.

Medan vi allihop satt och diskuterade lösningar på problemet så fick jag veta av personalplaneraren att det var snack om mig på alla turlagen!?
Hur har Filippa lyckats med detta?

Nästan all personal är utbytt och det är väl så många som kan räknas på en hand som jag jobbat med eller varit i personlig kontakt med.
Jag har alltid varit snäll och ursäktat Filippa för att hon snackat bakom ryggen på mig. Andra kollegor som var med i början av allt sa att jag bara skulle låta det vara. Rykten dör ut när det visar sig att det inte är någon sanning i dem... Men inte om det är så att det är någon som späder på dem och fortsätter!

Inte trodde jag detta om Filippa. Hon söker gemenskap med andra genom att beklaga sig över andras (min) existens inom polisen, trots att hon inte haft något med mig att göra på över sju år...?!
Nu är jag så arg att jag inte kan ha överseende med något. Det hon sysslar med nu är faktiskt mobbing och inte något som någon ska acceptera!

Nu vill jag vara kvar på listan enbart för att det blir jobbigt för henne om jag är det!

Inga kommentarer: