lördag 14 november 2009

Praktik på infektionsavdelning

Jag har jobbat väldigt mycket den sista veckan och kommer fortsätta med det hela november och december.
Jag behöver egentligen lägga fokus på en sak åt gången för att det ska funka riktigt bra, men nu får jag försöka hitta någon kompromiss.
Om jag splittrar mig för mycket känns det som om jag inte riktigt får grepp om det som jag ska kunna. Som i veckan som gick till exempel.

Vi hade introduktion till ett seminarium i måndags. Det handlar om mag-, tarminfektioner och vi ska ha det i nästa vecka. Jag visste att jag skulle jobba senare på eftermiddagen och hade lite svårt att koncentrera mig.

Tisdag till torsdag så skulle min grupp vara på avdelning och följa med på rond och träffa patienter. Jag kunde bara vara med på onsdagen tyvärr och jag kommer ta igen de andra två tillfällena med andra grupper i nästa vecka. Det märktes att de andra i min grupp hade bättre koll. Hmm... Det gillar jag inte. Jag vill vara den som har minst lika bra koll som de flesta andra.
Vi satt först och hade avrapportering från syrrorna angånde vad som hänt med patienterna under senaste dygnet och sedan gick vi runt på rond. Ronden i sig var väl inte några problem.

Efter ronden skulle de andra gå igenom den patient som de fått tilldelat tillsammans med underläkaren på avdelningen.
De skulle berätta kort om anamnesen, eventuell diagnos, hur man kommit fram till diagnosen, behandling och alternativ behandling.
Jag har fortfarande inte lärt mig antibiotikan. Jag sitter fortfarande och slår i pappren och fattar väldigt lite. Ligger steget efter nästan hela tiden.
Jag hade förhoppning om att få pluggat lite nu i helgen eftersom jag faktiskt är ledig och inte uppbokad, men det är segt. Jag är trött från veckan som gått och har svårt att komma igång.

Ja,ja... än är helgen inte slut.

Inga kommentarer: