lördag 6 mars 2010

Nattpass helgen efter lönehelg

Inatt jobbade jag med K som har go humor som gör att man skrattar mycket och arbetspasset går fort.
Första tre timmarna mellan 21 och 00 hände nästan inget. Minsta grej som hände drog till sig många patrullers intresse. Som t.ex. ett inbrottslarm (vilket i 70% av fallen är falska) som gick ut över radion strax innan midnatt, fick två radiobilar och en hundbil plus en väktare... Då är det lite och göra... :)

Halv ett drog det igång ordentligt. Jag och K fick bara en massa "fyllor". Vi åkte skytteltrafik mellan city och "huset" eller TNE (Till-Nyktrings-Enheten). Några var bråkiga och stökiga, andra var unga oerfarna drickare som kräktes rejält. Som tur var slapp vi o få något i bilen denna gången i alla fall.

Som avslut på natten fick vi en grej som slutade lyckligt, men kanske kunde gått illa. Det var två 14-åriga tjejer (Elin och Anna) som skulle ha en myskväll och övernattning hos den ena tjejen (Anna). Annas mamma kom hem vid midnatt och var full tillsammans med sin "pojkvän". Anna och mamman bråkade och tjejerna gick hem till pappan istället som bor kvarteret intill (pappan är handelsresande och skulle inte komma hem på två veckor). Av någon anledning kom de på att de skulle supa. De drack sig en hel del hallonvodka och skulle senare gå ut och handla något. De kom ifrån varandra och Elin hade kvar sina skor och sin jacka inne i Annas pappas lägenhet. Hon traskade runt gårdarna i kylan och försökte komma in någonstans och mobilen låg givetvis i jackan i lägenheten. Tillslut mötte Elin två "gubbar" (luffare/uteliggare) som släppte in henne i en portuppgång. De gav henne en jacka att svepa om sig och de lade sig allihop nere i källaren mot ett element. Någon såg eller hörde dem nere i källaren och ringde polisen om ett inbrott. Två hundpatruller åkte dit. De hittade 'luffarna' och denna unga tjejen tillsammans med dem. De var först helt oförstående till hur hon hamnat tillsammans med dem, men när hon berättat det hela så fick jag och K i uppgift att köra hem Elin till föräldrarna som bodde i närheten.

Elin hade ingen aning om vad som hänt med Anna och Elins föräldrar såg smått chockade ut över vad som hänt. (Nu var ju 'luffarna' snälla och trevliga, men undra vad som hänt om de inte varit det?). Vi sökte upp Anna och det visade sig att hon var ensam tillbaks i sin pappas lägenhet. Vi pratade med henne och hon var ledsen och uppgiven. Vi frågade om hon hade någon att prata med eller få hjälp av, men det sade hon att hon inte hade. Stora tårar rullade ned för hennes kinder när hon berättade hur arg hon var på sin mamma. Jag önskar att jag kunde hjälpt henne mer (förutom det obligatoriska PM:et till Soc), men hon ville inte ha någon hjälp och jag hade inga fler idéer om vad jag skulle kunnat göra för henne.

Det är många barn som far illa...
Nu är jag så sugen på att väcka min dotter som nästan är lika gammal och ge henne en jättekram. (Men det skulle hon inte tycka om så tidigt på morgonen, så det göra jag inte. Jag går och lägger mig istället för att kunna vara någelunda utvilad för kvällens mastodont pass mellan kl 16 till 03).

1 kommentar:

Berander sa...

Synd att jag inte upptäckte din blogg förrän nu... Jag får väl läsa postumt ;)

Hälsa frun!