onsdag 12 november 2008

Bloggvarning

Ännu en sen kväll. Vet inte varför, men det blir lätt att jag sätter mig och bloggar sent på kvällen.

Idag fick jag veta att jag beviljats tjänstledighet för studier vilket känns som en stor lättnad. Jag kunde inte vara helt säker på att jag skulle få ledigt från det datum som jag sökt ifrån.

Idag läste jag på polismyndighetens interna informationssida att de går ut med en särskild varning till bloggande poliser. "Viss försiktighet med bilder som läggs ut eftersom de kan manipuleras och missbrukas". Om man har ett foto kan de klistras in med hjälp av bildbehandlingsprogram i porrbilder eller för att se ut som om polismannen deltar på en fest med gängkriminella grupper o.s.v., vilket kan skapa situationer där man måste gå i försvar och behöva förklara sig i onödan...
Dessutom varnade de för att man ska vara försiktig med sekretessen, så att man inte av misstag beskriver eller berättar om brott på ett sätt som gör det möjligt att identifiera situationen eller personen. Än så länge har jag varit försiktig med uppgifter så att det fortfarande är svårt att leta reda på mig (om man inte känner mig då förståss...). Får nog fortsätta vara försiktigt en tid framöver. Har ju fortfarande inte någon större läsekrets, men kan ju kanske ändra sig...

2 kommentarer:

Dr. Jollan sa...

eyy, ja jag vet var din brevlåda bor, mannen!! :P

KrimDoc sa...

Attans också!!
;)