onsdag 12 november 2008

Filmintresse, statistroller och studiemedel

En dag fylld med ärenden och skoj. Körde ett tungt överkroppspass tillsammans med en kompis idag och är helt slut i musklerna nu. Vi tränade på mitt jobb och träffade mest gubbar från det äldre gardet, så det blev inte några sneda blickar denna gången i alla fall. :)

Senare på eftermiddagen så var jag faktiskt på provfilmning för en avancerad statistroll. He, he... Det är ju inte direkt något som man är van vid. Det kändes jäkligt udda o springa omkring i ett rum o rabbla repliker i olika känslolägen till andra icke närvarande karaktärer samtidigt som någon trycker upp en kamera i ansiktet på en. Men jag tror det gick bra. Det var för en roll som inte är allt för långt från polisrollen, så det var väl mer eller mindre att bara försöka göra som man brukar göra.

Film är roligt. Jag hade tankar under en tid på att studera något inom film. Planerna hade gått så långt att jag hämtat in material från Dramatiska institutet och dragit upp planer för hur jag skulle kunna få upp tillräcklig erfarenhet för att kunna söka in. Men... Jag valde lite annorlunda till slut. :) Det var nog lika bra det. Jag är väldigt nöjd med hur det har blivit nu.

Jag var förbi skolan (läkarstudierna) och det kändes riktigt kul. Det är så trevligt och träffa alla klasskamrater som stannar och snackar. Det lustiga är väl att jag fått kompisar i två kursomgångar eftersom jag läste tillsammans med dem som läser terminen över den jag startade i. Idag längtar jag ännu mer till o få börja plugga igen.

Pengar är viktigt och det är skönt att ha lite extra pengar på fickan, men det är ännu viktigare att man känner riktig glädje i det man gör bara man har pengar så att man klarar sig. Det gör att jag accepterar den inkomstförlusten som det innebär att plugga (hoppas bara att mina barn gör det också). Att jobba 25% och ha halvt studiemedel ger inte mycket o leva för. Jag hade gärna sett att det inte skulle finnas någon begränsning i inkomst samtidigt som man har studiemedel, men det kommer väl inte genomföras innan jag har läst färdigt.

Inga kommentarer: